Co należy wiedzieć o rozrządzie?
Jeśli weźmiemy pod uwagę silniki spalinowe, zdawać sobie sprawę trzeba przede wszystkim z tego, że jednym z najważniejszych ich podzespołów jest układ rozrządu. Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że uszkodzony rozrząd spowoduje poważaną awarię silnika, a co za tym idzie, narazi nas też na spore straty finansowe. Skupmy się więc na tym układzie nieco bardziej. Co należy o nim wiedzieć?
Budowa
Główne elementy rozrządu to głowica z zaworami i wałkiem rozrządu, a także łańcuch bądź też pasek rozrządu z napinaczem. Zauważmy tu, że niekiedy zamiast łańcucha czy paska stosuje się koła zębate.
Jak nie trudno się domyślić wraz z przebiegiem elementy te stają się coraz bardziej zużyte. Paski się naciągają, a łańcuchu są bardziej narażone na zerwanie, co może doprowadzić do sytuacji, że tłok zderzy się z zaworem. Problemu takiego nie będzie wprawdzie w silnikach bezkolizyjnych, ale jednak takie jednostki napędowe spotyka się coraz rzadziej. Dlatego też ryzyko zgięcia zaworów, skrzywienia wałka rozrządu czy wybicia dziury w tłoku jest naprawdę spore. Skoro są to usterki, które są dość kosztowne, warto pamiętać o regularnej wymianie rozrządu.
Jak często wymieniać rozrząd?
Minusem jest w tym przypadku to, że stanu paska czy łańcucha nie da się sprawdzić. Możemy go więc jedynie wymienić. Jak często zatem dokonywać takiej wymiany? Zdarza się, że pasek rozrządu wytrzyma nawet 200 tys. km. O wiele lepiej trzymać się jednak zaleceń producenta i wymieniać go zdecydowanie częściej. Szacuje się, że wymieniany powinien on być co 60-90 tys. kilometrów.
Oczywiście nie zapominajmy tutaj, że pasek rozrządu wymienić trzeba również zawsze po zakupie auta używanego. Chyba że samochód taki kupujemy od dobrego znajomego i możemy mieć pewność, że jego właściciel nas nie oszuka. Zawsze lepiej być jednak przezornym i zdecydować się na jego wymianę. Wówczas będziemy mogli spać spokojnie, bo na pewno ta przykra bądź co bądź awaria nie zaskoczy nas w najmniej oczekiwanym momencie.